Vieren

Concerten
Beide monumentale kerken zijn met grote regelmaat het sfeervolle decor voor concerten en muzikale uitvoeringen. Soms in de Nieuwe Kerk, soms in de Oude Kerk en soms – heel intiem – voor een klein gezelschap in de doopkapel van de Oude Kerk. Bekend onder liefhebbers is de jaarlijkse reeks zomerconcerten op donderdagavond. Vanzelfsprekend hebben de historische orgels van beide kerken in al deze concerten vaak de ‘boventoon’, bespeeld door organisten van naam. Grote en bekende gezelschappen kiezen deze kerken bovendien voor hun uitvoering van de Matthäuspassion of het Weihnachtsoratorium. Uniek was in 2022 de première van de Jonge Matteus en een uitvoering van de Passion Delft, beide in één weekeinde voorafgaand aan Pasen. Ook in de Lutherse Kerk aan het Noordeinde vinden regelmatig concerten plaats.

Cantatevespers
Voor elke zondag van het jaar componeerde Bach een cantate: een Bijbelgedeelte op muziek. Rondom deze cantates wordt enkele keren per jaar een cantatevesper georganiseerd in de Oude Kerk. Een korte samenkomst in de vroege avond, waarin de vertolking van de cantate van die zondag centraal staat, vertolkt door het Oude Kerk Bach-ensemble en -koor, vaak met medewerking van jonge veelbelovende musici.

Evensongs
Een Evensong is een samenkomst in de namiddag of vroege avond waarbij het grootste deel van de liturgie wordt gezongen door een (gast)koor. Dit soort samenkomsten stamt uit de Anglicaanse kerktraditie en het gaat daarbij dan ook vaak om de toegankelijke en aansprekende Engelse koormuziek. Enkele keren per jaar wordt er een Evensong in de Oude Kerk georganiseerd en kunnen bezoekers sommige delen van de dienst meezingen.

Kerstnachtdienst, ook voor kinderen
Voor veel Delftenaren een geliefd onderdeel van de kerstdagen: de traditionele kerstnachtdienst in een stampvolle Nieuwe Kerk op de Markt. Deze kerstnachtdienst wordt jaarlijks verzorgd door de Protestantse Gemeente Delft, en trekt – opgeluisterd door koren en muzikanten – bezoekers vanuit de hele stad. Daaraan voorafgaand, in de vroege avond, is er een ‘kerstnachtviering’ voor de jongste kinderen.

Vespers Stille Week
De tijd voor Pasen vraagt al eeuwenlang in alle landen en geloofstradities om bezinning en reflectie. In de laatste week voor Pasen, de Stille of Goede Week, wordt er dagelijks in de Oude Kerk een korte viering gehouden. Een vesper in de vroege avond, met slechts enkele ingetogen liederen en Bijbellezingen.