Magazine over Piet Hein moet gesprek gaande houden

11-07-2024

Piet Hein veroverde in 1628 tijdens de Tachtigjarige Oorlog de Zilvervloot op de Spanjaarden en maakte daarmee ons land schatrijk. De start van de restauratie van zijn graf dit jaar valt samen met het Herdenkingsjaar Slavernijverleden. Terwijl het monument van de zeevaarder nog uit elkaar wordt gehaald, klinken op diverse plekken in het land excuses voor de rol van Nederland in de slavernij. Had Piet Hein te maken met de slavernij? Heeft hij eraan bijgedragen? En zijn zulke vragen relevant voor de restauratie van stenen?
Deze vragen zijn voor de Oude en Nieuwe Kerk aanleiding om samen met gasthoofdredacteur Aldith Hunkar (journalist en presentator) een glossy te maken. Niet alleen over erfgoed en historie, maar juist over wat dat vertegenwoordigt en hoe het een rol speelt in de samenleving. De glossy wil het gesprek over ons slavernijverleden en de impact daarvan op ons leven vandaag gaande houden, ook na 1 juli. Het magazine is te koop bij de Oude en Nieuwe Kerk in Delft, en in musea, kiosken en boekhandels door heel Nederland.

Meer info ook op https://www.oudeennieuwekerkdelft.nl/piet-hein/glossy/

(Piet Hein: de disclaimer, door Aldith Hunkar & Nyncke Graafland-van den Berg).